no-img

گزارش کارآموزی و کارورزی
اطلاعیه های سایت

ادامه مطلب

گزارش کارورزی شرکت گروه صنعتی
DOC
37 صفحه
2000 تومان


موضوع : گزارش کارورزی شرکت گروه صنعتی ایران خودرو

گزارش کارورزی شرکت گروه صنعتی ایران خودرو : ايران خودرو از اولين شركتهايي بود كه قانون گسترش مالكيت واحدهاي توليدي را به نحو كامل اجرا كرد و ۴۹ درصد سهام آن به كاركنان و مردم واگذار گرديد. اين شركت با مجوز صادره از سوي هيئت عامل سازمان گسترش ونوسازي صنايع ايران درتاريخ ۲۷/۲/۱۳۶۲ به نام شركت ايران خودرو « سهامي عام» تغيير يافت و اولين شركت خودروسازي بود كه توانست خود را با بازار بورس تطبيق دهد.

ساخت سواري : بر اساس پروانه مورخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۴۴ وزارت اقتصاد ( صنايع و معادن) به كارخانجات صنعتي ايران ناسيونال ( ايران خودرو فعلي) اجازه داده شد درمورد ساخت اتومبيل پيكان اقدام مي كند اجازه تأسيس كارخانجات ساخت انواع اتومبيل سواري از نوع چهار سيلندر درتاريخ ۲۰/۶/۱۳۴۵ به اين شركت داده شد. شركت فوق سپس بر اساس قراردادي با كارخانه « روتس» انگلستان وابسته به گروه كرايسلر موفق به دريافت مجوز مونتاژ نوعي اتومبيل « هيلمن هانتر» و ساخت آن در ايران به نام پيكان شد.

در سال ۱۳۴۶ تأسيسات اتومبيل سازي پيكان با ظرفيت اوليه سالانه توليد ۶ هزار دستگاه در سالن توليد پيكان استقرار يافت و پس از افتتاح اين سالن در تاريخ ۲۳/۲/۱۳۴۶ اولين اتومبيل هاي سواري با امتياز ساخت گروه سواري روتس سابق( كرايسلر بريتانياي فعلي) به توليد رسيد. اولين اتومبيلي كه در سال ۱۳۴۶ ساخته شد پيكان بود كه در دو مدل دولوكس و كارلوكس به بازار عرضه مي شد.

در اين سال وانت پيكان و تاكسي پيكان هم به آن اضافه شد و در سال ۱۳۴۷ و ۱۳۴۸ علاوه بر اين سه نوع پيكان كار هم به بازار عرضه شد و پيكان اتوماتيك نيز در سال ۱۳۴۹ به توليدات افزوده شد. در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پيكان توليد مي شد: دولوكس، وانت، كار، جوانان، تاكسي و اتوماتيك.

خط توليد پيكان ۱۸۰۰ درتاريخ ۱۲/۹/۱۳۶۹ توسط رياست جمهوري كشورمان افتتاح شد با توجه به قدمت طراحي بدنه پيكان و خارج از رده بودن تكنولوژي ساخت آن و نياز شديد به سرمايه گذاري مجدد براي قالب هاي بدنه و تجهيزات مورد نياز ايران خودرو تصميم گرفت و از سال ۱۳۶۸ پژو ۴۰۵ را در مدل هاي GL و GLX توليد كند.

در ادامه مطالعات و اقدامات لازم براي توسعه ساخت داخل، ايران خودرو اقدام به خريد بخشي از ماشين آلات توليدي شركت تالبوت كرد تا پس از بازسازي و راه اندازي، از آنها براي آموزش تكنولوژي نيروي انساني، ارتقاء و تحقيق تكنولوژي خودرو سازي و فعاليت فني مهندسي مربوطه دركارخانجات ايراني، توليد قطعات يدكي قواي محركه پيكانهاي موجود و توليد قطعات يدكي خودروهاي آتي استفاد كند.

ساخت ميني بوس : در سال ۱۳۴۴ ساخت و توليد ميني بوس مدل ۳۱۹ و كومر در مجتمع شمالي شركت آغاز شد يا به بازار آمدن مدل ميني بوس ۳۰۹ مرسدس بنز دراروپا، در سال ۱۳۴۷ ايران ناسيونال ( ايران خودرو فعلي) توليد مدل قديمي ميني بوس را تعطيل و مدل ۳۰۹ جديد را به بازار عرضه كرد. در سال ۱۳۴۵ خطوط توليد سالن فوق به مدل ۳۰۹ شاسي بلند ۱۷ نفره تغيير يافت و كماكان تا سال ۱۳۵۶ روزانه در دو شيفت كاري به توليد ادامه داد.

پس از انجام تعميرات و بازسازي خطوط در سال ۱۳۶۵ طراحي و ساخت مدل جديد ميني بوس ۵۰۸ با ظرفيت ۲۱ نفر درمدل هاي سقف بلند و معمولي در دستور كار قرار گرفت و خط جديد تعويض اطاق ميني بوس راه اندازي شد. محصول جديد اين كارخانه به نام ميني بوس ۳۰۹ سقف بلند تحت عنوان « سينما سيار» طراحي و در تاريخ ۳۰/۶/۱۳۶۹ اولين نمونه آن توليد شد.

ساخت اتوبوس : توليد اتوبوس در اين كارخانه، از سال ۱۳۴۲ با ساخت اتوبوس مدل بنز( او. پي) تحت ليسانس مرسدس بنز ظرفيت توليد به ۶ دستگاه در روز افزايش يافت.به منظور نوسازي كارخانه اتوبوس سازي و بهره گيري از تكنولوژي پيشرفته و براي افزايش كيفيت و تعداد اتوبوس با استانداردهاي جديد از سال ۱۳۶۱ پروژه افزايش توليد اتوبوس زير نظر سازمان مهندسي ايران خودرو و در سالني به مساحت ۴۸۰۰۰ مترمربع آغاز و سپس كار با نظارت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ادامه يافت و در اواسط سال ۱۳۶۵ اجراي طرح با مديريت جديد دوباره زير نظر ايران خودرو قرار گرفت .

در فروردين ماه سال ۱۳۶۷ سالن جديد پروژه افزايش توليد اتوبوس افتتاح و توليد خود را آغاز نمود. هدف اين پروژه افزايش توليد اتوبوس روزانه ۸ دستگاه در انواع شهري، بين شهري و دولوكس و همچنين تعداد چهار دستگاه شاسي مجهز به نيروي محركه به منظور واگذاري به واحدهاي مستقل اطاق سازي بوده است.

كارخانه موتور سازي : كارخانه موتور سازي شركت ايران خودرو با هدف ساخت بدنه موتور و ساير قطعات چدني و مونتاژ موتور ونيم موتور ۱۶۰۰ و ۱۷۲۵ دو كاربوراتور با مساحت ۲۵۹۱۷ متر مربع در دو قسمت ماشين شاپ و مونتاژ موتور در سال ۱۳۵۰ تأسيس شد .

توليد قطعات ششگانه موتور ۱۶۰۰( سيلندر، سر سيلندر، اگزوز، فلايويل، كفي ياتاقان، دنده ميل سوپاپ) در كارخانه ريخته گري و تراشكاري، اين قطعات و مونتاژ آنها به همراه ساير قطعات دركارخانه ماشين شاپ در مهرماه سال ۱۳۵۳ افتتاح و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي( از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۳) با وضعيت مشابه توليد ادامه داشت واز سال ( ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷)عمده فعاليت ها را توليد قطعات دفاعي تشكيل مي داد. در اوايل سال ۱۳۷۰، برنامه چهار ساله مجتمع موتور سازي در زمينه ساخت موتور پيكان ۱۶۰۰ به تصويب رسيد و زمينه هاي اجرايي آن فراهم شد.

كارخانه لوازم تكميلي و تزئيني : اين كارخانه با نام كارخانه صندلي سازي در سال ۱۳۴۲ شروع به فعاليت كرد اين كارخانه از تاريخ ۱۹/۱۰/۱۳۶۸ به كارخانه توليد لوازم تكميلي و تزئيني تغيير نام داد و در حال حاضر تحت همين عنوان مشغول به فعاليت است. مراحل اين كارخانه عبارتند از اسكلت سازي، رنگ، تودوزي، رويه و مونتاژ رويه با اسكلت صندلي لازم به ذكر است كليه قطعات تزئيني داخل اتوبوس، ميني بوس، سواري و وانت نيز دراين كارخانه ساخته و همچنين روزانه ۱۴۰‌دستگاه‌جلو‌داشبورد‌سواري و وانت در اين كارخانه توليد مي‌شود.

كارخانه قالب و جيگ : اين كارخانه در سال ۱۳۴۴ در زمينه تعمير قالب ها و با نام واحد تعميرات فعاليت خود را شروع كرد و تا سال ۱۳۶۰ به صورت پراكنده در قسمت مهندسي سواري سازي شمالي و پرس شاپ مستقر بوده است در سال ۱۳۶۰ تأسيسات جيگ سازي و در قسمت جنوبي شركت احداث شد و اداره اي تحت عنوان طراحي و ساخت متشكل از سالن هاي تراش كاري، قالب سازي، جيگ سازي، و واحد طراحي و مهندسي و تعميرات قالب ايجاد شد. اهم فعاليت هاي اين اداره شامل ساخت قطعات تراشكاري، مهره هاي نقطه جوش، نوسازي قطعات و ساخت و مونتاژ و تعمير قلابها و جيگها مورد نياز شركت بود.

كارخانه برش و پرس : اين كارخانه ، پس از تأسيس شركت، با خريد قيچي هاي برقي آلماني، در سال ۱۳۴۵ با هدف توليد قطعات برش، پرس، خمي شاسي و بدنه سواري پيكان، ميني بوس و اتوبوس فعاليت خود را آغاز كرد. پرس هاي كوچك پس از قيچي ها ونوردهاي برقي نصب و راه اندازي شد. با ورود قالب هاي بدنه خودرو، نصب پرس كه از سال هاي ۴۶ـ۱۳۴۵ شروع شده بود و سرعت بيشتري به خود گرفت.

در سال ۱۳۵۵ سالن جديدي با پرسهاي مكانيكي سنگين( آلمانيو انگليسي) راه اندازي شد. در حال حاضر كارخانه برش و پرس با حدود ۰۰۰/۱۰۰ متر مربع مساحت درشمال شركت ايران خودرو، با بيش از ۸۰ دستگاه پرس ۱۰ تن تا ۱۶۰۰ تن در انواع هيدروليكي، مكانيكي، يك پايه دو پايه يك عمله دو عمله و ۶۰ دستگاه انواع قيچي، خم كن، نورد و چكش به عنوان يكي از بزرگترين واحدهاي پرسكاري درايران مشغول فعاليت است.

مسئوليتهاي واحد كارشناسي: واحد كارشناسي برنامه توليد رابه صورت روزانه از برنامه ريزي توليد دريافت مي كند و همچنين آمار توليد روزانه موتورهاي پيكان و پژو را از واحد توليد مي گيرد سپس آمار واقعي توليد را با برنامه پيش بيني توليد مقايسه مي كند و انحراف آنرا بدست مي آورد و يك نسخه به برنامه ريزي توليد، يك نسخه به مديريت توليد و يك نسخه به تعميرات مي دهد.

وظيفه ديگر واحد كارشناسي ثبت و گزارش علتهاي توقف خطوط توليد است مانند قطع برق، نبودن قطعات و عوامل ديگر همچنين مدت زمان توقف را ثبت مي كند. اين واحد گزارش روزانه موتورهاي تعميري را از واحد تعميرات دريافت كرده و ثبت مي كند و درانتهاي ماه به بررسي اين گزارشات پرداخته و علتهاي مختلف تعميرات را آمارگيري مي كند و پاراتو آنرا رسم كرده و بيشترين علل خراب شدن موتورها را پيدا مي كند و گزارشات را به همراه پاراتو اعلام مي دارد .

همچنين با بررسي دقيقتر عيوب موتورها به روش استخوان ماهي مهمترين علل مؤثر بر خرابي موتورها و ميزان تأثير آنها را به دست مي آورد تا اقدامات لازم براي از بين بردن اين عوامل مؤثر انجام شود. عوامل مؤثر: ۱ـ نيروي انساني ۲ـ دستگاهها ۳ـ مواد و قطعات اوليه ۴ـ ساير عوامل در واحدكارشناسي علاوه بركارهاي ذكر شده به بررسي ميزان پيشرفت پروژه هاي بخش پرداخته مي شود.

گزارش کارورزی شرکت گروه صنعتی ایران خودرو گزارش کارآموزی در شرکت ايران خودرو مونتاژ پژو و پیکان تحقيق كارورزي درشركت سهامي عام كارخانجات صنعتي ايران خودرو دانلود تحقیق در مورد کارخانه ايران خودرو مقاله ایران خودرو تاريخچه تأسيس ايران خودرو دانلود پروژه گزارش کارآموزی ایران خودرو پروسه مونتاژ موتور پژو مقاله در مورد عملکرد خودرو کارآموزی رشته مکانیک

فهرست مطالب

تاريخچه تأسيس ايران خودرو

ساخت سواري

ساخت ميني بوس

ساخت اتوبوس

كارخانه موتور سازي

كارخانه لوازم تكميلي و تزئيني

كارخانه قالب و جيگ

كارخانه برش و پرس

مسئوليتهاي واحد كارشناسي

شرح پروژه و هدف آن

ساختار واحد

پروسه مونتاژ موتور پژو ( موتور سازي شماره ۲)

شرح فلوچارت مونتاژ موتور

پروسه مونتاژ سرسيلندر پژو

پروسه مونتاژ موتور پيكان( موتور سازي شماره ۱)

مونتاژ سر سيلندر موتور پيكان

خودروهای هيبريدی

تاريخچه خودروي هيبريدی

اجزاء خودروهای هیبریدی

کنترل کننده ها / موتورهای هیبریدی

باتری خودرو هیبریدی

فراخازن های خودروهای هیبریدی

پیل های سوختی خودروهای هیبریدی

انتشارات پایین و راندمان بالا

منابع

این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است همچنین آماده پرینت می باشد

گزارش کارورزی شرکت گروه صنعتی



مطالب مرتبط


    ديدگاه ها


    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *